Sri Lanka, een zeer aangename verrassing - Reisverslag uit Polonnaruwa, Sri Lanka van Niels Groothuis - WaarBenJij.nu Sri Lanka, een zeer aangename verrassing - Reisverslag uit Polonnaruwa, Sri Lanka van Niels Groothuis - WaarBenJij.nu

Sri Lanka, een zeer aangename verrassing

Door: Manon en Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

11 September 2016 | Sri Lanka, Polonnaruwa

Kuala Lumpur

Nadat we met de kids naar Desa waterpark waren geweest(Mooie dag, geen foto's) met de kids was er als slagroom op de taart nog een mega binnenpretpark waar met name de indoor achtbaan veel indruk op ons maakte!
We hebben ook alvast een voorproefje genomen van ons dakterras zwembad waar we ook tijdens de jaarwisseling zitten. Dit smaakte naar meer.
Isa vind school erg leuk en Sanne gaat mee in de slipstream van haar grote zus. De dames doen het erg goed. Het was tijd om naar Sri Lanka af te reizen. Waar, voor ons gevoel, het echte reis avontuur pas echt zou beginnen. Hoe zijn de mensen, het eten, de voorzieningen, de taal, en al die andere dingen die het reizen zo uitdagend maken...

Sri Lanka, Negombo

Na een korte, prettige vlucht kwamen we aan in Sri Lanka. Cultuurshock. Bam! Van het overmoderne KL kwamen we terecht in de hectiek van Negombo. Wat een geweldige kleurrijke, soms tikkie ranzige, chaos. Veel tuk tuk's, oude bussen, meer tuk tuks, nog oudere bussen, straathonden, tuk tuks en veel Sri Lankezen die ons, en met name Sanne, machtig interessant vonden. Sanne is inmiddels ook super blond geworden...

We werden opgewacht door mister Hadji, die geheel in zijn eigen ADHD stijl ons tot onze dienst wilde zijn. Wat een aardige man en wat een geweldig warm gezin waarin we de komende 3 nachten zouden slapen. Er was echter een klein probleempje...Het ontbijt duurde soms wel 2 uur, als je geluk had. Hadji moest alle producten vers op zijn krakkemikkige fiets gaan halen...

We hebben een paar prachtige dagen op Negombo beach gehad waar we tussen de eekhoorns en de raven genoten hebben van het zwembad van een peperduur resort waar we voor 1000 roepies gebruik van mochten maken...(ter vergelijk, de hotelgasten daar betaalden 150 dollar per nacht terwijl wij voor 12 dollar bij Hadji ons de ballen de broek lachten...

Na 3 nachten was het tijd voor wat anders. De familie gaven onze dames nog een aantal kado's mee. Wat een warme mensen. Met de tuk tuk naar het busstation(Chaos in het kwadraat, heerlijk.)Kegalle, here we come!!

Kegalle, geweldige ervaring.

Daar sliepen we dan, bij Lucky en Naomi. Beiden goed engels en opnieuw warme mensen. Het eten was er verrukkulijk...En we maakten voor het eerst kennis met de enorme diversiteit aan flora en fauna in dit mooie land. Er vlogen stelselmatig parkieten langs, ijsvogels op ons balkon, veel bijzonder insecten en af en toe kwam er een groep apen voorbij. Een joekelspin op de badkamer en een prachtige huishond maakte dit stukkie tot een groot succes. Isa en Sanne vinden het inmiddels een echte uitdaging om zoveel mogelijk dieren te spotten. Vooral in het donker bijzonder spannend. We zijn nog uitgenodigd bij de boedhistische tempel om daar wat offers te brengen. De dames vonden dit ook erg indrukwekkend!
We hebben nog een tour geboekt en dit werd ook een geweldig succes. De vaste tuk tuk chauffeur van onze gastheren nam ons mee naar zijn geboorte dorp waar we hebben gezwommen in de jungle(Erg veel vis en geweldige libelles!!) om tot slot een prachtige tempel te bezoeken die verlaten was.(Dat vinden we toch het mooist!) Waar papa Niels nog een slang zag en we op het dak(!!) van de tempel een van onze meest memorabele korte tochten hebben gewandeld ooit. Hier en daar een tikkie link maar het uitzicht maakte het waard!!
Hulde aan Nihad!
Bij terugkomst hebben de kids nog even kunnen facetimen met school wat bij beide meisjes een grote glimlach op hun gezicht toverde!
Wat een mooie ervaring laten we hier weer achter. Op naar Kandy!!

Kandy, 1 dag? Nee, doe maar 2, of toch 3, ja doe maar 3.....

We kwamen aan in Kandy. Daar was het in eerste instantie nogal hectisch in deze grote stad. We kwamen aan in een 'klassiek' hostel waar we weer met vele mensen kennis hebben gemaakt. Dat Isa en Sanne bij ons zijn maakt het toch wel bjzonder. De aandacht zijn de dames inmiddels ook gewend. Omdat het zo hectisch was besloten om maar 1 dag te blijven. we zouden een rondje om het meer wandelen en naar de speeltuin gaan om vervolgens door te reizen naar pollenaruwa.
De speeltuin, de zonsondergang en het meer maakten echter zo veel indruk op ons en de kids dat we besloten om toch wat langer te blijven. Monitorlizzards, schildpadden, een pelikaan, schildpadden, grote vissen, veel aalscholvers en reigers, vliegende honden(Die weer met duizenden over ons heen gleden tijdens zonsondergang) en vele onbekende soorten vogels maakten dit park uniek.

We hadden ook al gehoord dat er een nationaal park in de buurt van ons hostel was dus daar zijn we de volgende dag maar naar toe gegaan. Dit was een echte jungle met veel vlinders, ijsvogel en een schildpad. Om uiteindelijk heel veel apen te ontmoeten!
Verder heeft Kandy een heuze indoorspeeltuin waar Isa en Sanne met luchtdrukpistolen op elkaar konden schieten.....
Verder hadden we nog wilde zwijnen in onze achtertuin, hebben we een culturele dansshow gezien waarbij er zelfs over hete kolen werd gewandeld en hebben we de derde dag afgelsoten op de speeltuin waar Isa een Sri lankees vriendje had waar ze NIET naar heeft geknipoogt én nam Sanne al snel de oppas over bij de allerkleinste srilankeesjes....

De laatste dag iets verkeerds gegeten en papa Niels werd een beetje Ziek. Mama Manon heeft de zaakjes, wie immer, goed geregeld en zo kon het dat we een luxe taxi konden nemen richting Polleneruwa....

Pollenaruwa, 40 graden dus zwembad.

We zitten nu in Pollenaruwa waar we met 40 graden beschikken over een mooi zwembad dat vooral des avonds mooi verlicht is. Op de weg hier naar toe hebben we de eerste wilde aziatische olifant gespot van deze reis. Deze stond op de snelweg!! Vanavond gaan we op safari en hopen we nog meer wildlife tegen te gaan komen.

Sri Lanka is veelzijdig. De mensen zijn warm en kleurrijk, We hebben hoge bergen, wilde zeeën, tropische bossen en grote hectische steden gehad. Ook het dierenrijk blijft ons verbazen en met name de diversiteit aan vogels blijft fantastisch om mee te maken. Wat we ook geweldig vinden is dat onze kinderen ogenschijnlijk makkelijk reizen. Ze genieten veel van wat ze allemaal meemaken. Over 2 uur gaan we op safari in het Minnirya national park. U hoort van ons.

Heel veel groeten aan een ieder. Liefs van ons allemaal!

• 11 September 2016 - 08:15

Kim:

Wauw! Klinkt allemaal weer geweldig! Wat een ervaringen nu al! Blijven genieten samen!

• 11 September 2016 - 08:32

Stefanie :

Wat geweldig!! Super om te lezen, ook dat de kinderen zo genieten!
    Veel plezier samen en lekker verder genieten van al dat moois.

Groetjes,
    Stefanie

• 11 September 2016 - 09:01

Remco Keizers:

Weer een prachtig verhaal papa Niels. Veel wildlife, kindjes gtp en een vrouw die alles strak voor mekaar heeft en goed voor je zorgt als je ziek bent. Wat wil je nog meer.

• 11 September 2016 - 09:21

Diana:

Weer een prachtige indruk gekregen van jullie reis door het verslag! Van een afstand meegenieten is al supef, dus het zelf meemaken is genieten in het kwadraat!!! Veel plezier op safari!
    2L

• 11 September 2016 - 09:36

Cilia:

Dag Manisan,
    Een geweldig verslag weer. Ik beleef het helemaal mee.(Gelukkig wel thuis op de bank....)
    En oh wat fijn dat jullie het zo naar de zin hebben!
    Alle goeds, liefs, C&A.

• 11 September 2016 - 09:43

Maurice & Dominique:

Super leuke verhalen! Lekker blijven genieten...we zijn benieuwd naar de rest van de verhalen.
    Groetjes Maurice & Dominique

• 11 September 2016 - 09:46

Joukje :

Wat een ervaringen! Wat fijn dat jullie kids het zo goed doen, knap hoor! Ik lees met plezier jullie verslagen... Geniet! Groetjes joukje

• 11 September 2016 - 10:17

Jan En Joke:

Gelezen op een luie zondagmorgen, prachtig verhaal, hebben jullie wel genoeg schijfruimte om al die indrukken op te slaan? Tot de volgende keer, take care

• 11 September 2016 - 10:31

Minie:

Wat een prachtig verslag. Het genieten klinkt in elke regel. Fijn dat jullie zoveel indrukken op doen. Vooral voor de meisjes zal het fantastisch zijn. Veel plezier nog samen. Groeten van ons

• 11 September 2016 - 11:48

Johanneke:

Geweldig reisverslag weer!
    Wat fijn dat de kinderen het ook zo naar hun zin hebben.
    Wederom veel plezier en pas goed op elkaar!
    Groetjes van ons allemaal

• 11 September 2016 - 11:48

Pama:

Geweldig, zo voorspoedig alles verloopt (op een beetje poeperij, oorpijn en portemonnee (!) na) Op naar de volgende belevenissen!!!

• 11 September 2016 - 13:12

Lyke:

Wauw!! Dat klinkt geweldig!! Fijn dat alles zo goed gaat, lekker blijven genieten van dit avontuur!xxx

• 11 September 2016 - 13:26

Maarten:

Prachtig verhaal vriendje! Verbaasd mij niet dat jullie dit kunnen

• 11 September 2016 - 13:59

Henk En Ine:

Prachtige mooie verhalen. Volop genieten.
    Groetjes

• 11 September 2016 - 14:27

Marije:

Klinkt geweldig allemaal. Fijn dat de kids geboren wereldreizigers zijn. Geniet maar mooi van het avontuur. Groetjes!

• 11 September 2016 - 19:26

Loes:

Geweldige belevenissen en wat gaaf voor jullie als gezin om dit mee te kunnen maken. Veel plezier samen!

• 12 September 2016 - 21:57

Ans Ter Wee:

Hallo familie, wat spannend allemaal!! Hou jullie haaks!! Vanuit Tubbergen reizen wij met jullie mee.

• 15 September 2016 - 14:14

Anita De Voer:

Weer mooie foto's. Die spin vind ik wel super eng. Ik denk dat ik alles bij elkaar had gegild. Was het een giftige spin?
    Vind het leuk om jullie avonturen te lezen.
    Groetjes voor iedereen van mij.
    Anita

• 23 September 2016 - 21:20

Belinda :

Wat gaaf wat jullie allemaal zien en mee maken. Zo bijzonder mooi.
    Top dat de meisjes het goed doen.
    Nog heel veel plezier en blijven genieten.
    Knuffel Belinda

• 23 September 2016 - 22:18

Ger:

We hadden vandaag teamdag bij de Wilgenweard.... twee eenden gezien..... geen enkele vis. Wat een gave ervaring voor jullie. Vooral blijven genieten !!!