G'day from Australia! - Reisverslag uit Geraldton, Australië van Niels Groothuis - WaarBenJij.nu G'day from Australia! - Reisverslag uit Geraldton, Australië van Niels Groothuis - WaarBenJij.nu

G'day from Australia!

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

16 Oktober 2016 | Australië, Geraldton

Ella

Op de brommerts....

We hebben mooi Ella verkend op de inmiddels klassieke elektrische scooter. Nadat we even op onze strepen moesten staan omdat er geen helmen waren geregeld voor de kids doken we daarna de omgeving in. Prachtige theeplantages(souvenirs!), een oude 9 pilaar tellende brug en, uiteraard, de ongerepte wildernis maakten dit weer een mooie dag om te herinneren.

Rustdag

De dag daarop niet veel gedaan. Wat schoolwerk voor Isa, biertjes en dat was het wel zo'n beetje...

Uda Wallawee

Onderweg naar Uda Wallawee waren we al gewaarschuwd voor de drukte in de bus.(Door een nogal louche Sri lankees die wel heel hijgerig een taxi aanbood...)
De bus was idd zo vol dat reizen niet mogelijk was en we zagen ons genoodzaakt met de louche taxi chauffeur te reizen. Toen Manon haar tas in de auto had laten liggen met de telefoon, creditcard én rijbewijs wisten we eigenlijk al dat we de spullen niet weer zouden zien...(Westers gedachtengoed) De baas van ons nieuwe hotel(Prachtig hotel, hierover later meer...) bood Manon een achtervolging in zijn auto aan om de taxichauffeur in te halen. Manon, in alle staten, ging in de achtervolging!!(Remember Miami?)
Na een kwartier kwam de 'louche' taxichauffeur weer terug om de spullen terug te brengen(Ongelooflijk, Sri Lankees gedachtengoed!) Eind goed, al goed...even Manon en de baas bellen dat ze terug konden keren maar....beide geen telefoon. 2 uur(!!) later kwam Manon terug en was alles weer bij het oude

Prachtig hotel, open air schijterij!

Wat een luxe weer. Een prachtig zwembad, grote slaapkamers, heerlijk eten, lieve mensen en weer veel wildlife om ons heen(Later meer!!!!!)Als klap op de vuurpijl hadden we een grote open air badkamer waar we al poepend en plassen naar de tropische vogels konden kijken! Hulde aan dit resort

Safari

We zzaten hier natuurlijk niet voor niets want Uda Wallawee National Park ligt hier op een steenworp vandaan en omdat de vorige safari ons zo goed is bevallen besloten we om nog een keer in de Jeep te genieten van al het wilds in Sri Lanka. Apen, Jakhalzen, Buffels, Herten, Krokodillen, Mongoose(zoek maar op!), Zeer veel vogels en, jawel!, zeer veel olifanten. Deze kwamen wel zeer dichtbij....en begonnen te grommen en te blazen....en de gids maande ons tot kalmte....en Manon trok wit weg.....en Niels maakte een selfie......en de kids vonden het geweldig!De grommende olifant raakte zelfs de Jeep aan met de slurf. We hielden allen onze adem in....Wat een belevenis!

Batcave

Een dag later naar de batcave waar volgens de lokale Sri lankezen 200.000 vleermuiz.....euh......2.000.000 vleerm......euh.....2000 vleermuizen zouden zitten. Nou ja, een heleboel in ieder geval. Het was zwaar, link voor de meiden maar wel met een mooie rit naar en van de grot af! De tour viel een beetje tegen maar opnieuw maakte de omgeving veel goed

Slangen!

"Papa, een slang" zegt Sanne. We kijken met haar mee en warempel, een grote slang krult om en onder het huis van ons heen. Geweldig. Daarna gaat Manon, bijkomend van de slangen adrenaline en wat schetst onze verbazing, op onze badkamer, wederom een slang. Dit keer wat minder groot maar niet minder bijzonder. Wat een land! De dames(en heer) zijn diep onder de indruk. Je zou de gebruikelijke ijsvogels, apen, spechten, eekhoorns en Monitor hagedissen haast vergeten....

Gastvrij & lief

We kregen van het management een diner aangeboden omdat we 5 nachten bij hun waren geweest. De kade bij de rivier en de rivier zelf waren aangekleed met drijvende kaarsen, fakkels en een prachtig gedekte tafel. We kregen een persoonlijke ober wat ons lichtjes onbehaaglijk deed voelen.
De mensen blijven onveranderd aardig en ook in dit park hebben we de nodige vriendschappen achtergelaten.

Tangalle

Strand, woeste zee, mooi zwembad en verbluffende vogelsafari

Tangalle is een badplaats die bekend staat om haar wilde zee met hoge golven. Golven zo hoog als papa Niels. Isa en Sanne, die ongelooflijk veel leren deze trip, doken na enige aarzeling van beide kanten de golven in. Gaaf en bijzonder. Ook bestellen de dames steeds makkelijker zaken in het engels. "Can I have an orange juice, please?" "Can we have four ice cream,please" "What is your name?" zijn enkele zinnen die de dames al onder de knie hebben!

3 Zwembaden tot onze beschikking

We hebben 3 zwembaden tot onze beschikking. In verband met het laagseizoen in Sri Lanka is er plek genoeg....daarom hebben we keus uit 3 baden. We kiezen voor de middelste wat een juiste keus beek want de eerste dag werden we door een familie aap bekeken vanaf de daken van ons hotel. Cool!

Birdsafari(x2)

Eerst is papa Niels alleen naar een lagoon geweest, een verzamel plaats van vogels waar ze veilig kunnen slapen zonder gevaar. In combinatie met de zonsondergang een prachtige ervaring.
Kalamatiya vogel gebied was een dag later de bestemming voor ons allen. Daar zagen we vooral veel reigers en vleermuizen. De zonsondergang was wederom betoverend en dat maakte de avond compleet. Wat geweldig!

Bus from hell

We waren al wat mafkezen tegengekomen maar deze laatste busrit sloeg alles. De buschauffeur was aan de speed ofzo. Papa Niels werd erg boos en maande de bus tot stilstand. Zo konden we ontsnappen aan deze ellende. "You get us all killed!!" snauwde ik de ADHD chauffeur nog na, die met gierende banden het plaats delict verliet.....

Galle

Galle is Nederlands beïnvloed

Galle is een tijdje een Nederlands handelsplaatsje geweest. Het oude koloniale zie je hier overal terug. Een oud fort met zijn vestigingsmuren bijvoorbeeld. Nadeel is dat heel China dit plekje inmiddels ook weet te vinden....

Prachtige locatie, weer veel wildlife(saai....).

We zaten in een oude nederlandse villa, ja, wéér met zwembad, en wéér met veel wildlife om het huis. Ook de gastheer was wéér heel behulpzaam en het eten was wéér heel lekker. Sri Lanka is een herhaling van geweldige dingen en dat maakt dat we allemaal een beetje opzien tegen het naderende afscheid. Wel hebben we veel zin in Australie...Een dubbel gevoel dus.

Unnawatuna Beach

We zijn nog een dag naar Unawatuna-beach geweest waar de dames op hun waveboardjes hebben gesurft op de golven. Dit strand is de Costa Brava van Sri Lanka. Over-toeristisch, uitgemolken en massaal. Door het laagseizoen was het te doen maar niet helemaal ons ding.

Colombo

Trein vs telefoon

Sanne heeft de telefoon van Manon in de trein laten liggen. Niels lette door de drukte niet echt op haar en zodoende zijn we voor de tweede keer de telefoon van Manon kwijt. De creditcard hebben we geblokkeerd en we zijn er nu wel van overtuigd dat we de spullen niet weer terug zien.(westerse mentaliteit)
Na wat berichten te hebben verstuurd belt na 5 minuten een vrouw ons op met de mededeling dat ze de telefoon heeft gevonden en dat we deze bij haar kunnen ophalen(Sri lankese mentaliteit!) Wat een geluk.

Aftellen

Het aftellen is begonnen. Nog 24 uur in Sri Lanka en dan op naar machtig mooi Australië!!Gegeten bij Frans van het spoor 2.0. Dubbele rails, zonder beveiliging, pal naast het, moderne restaurant. Hier het laatste heerlijke sri lankese eten gehad en klaar voor minimaal 6 weken(of langer?) Australië

Kuala Lumpur, tussenstop

Lieve mensen en heerlijk eten. Geert Wilders zou met zijn anti-Islam propaganda eens een paar dagen Maleisië moeten bezoeken. Wat een gastvrijheid en genegenheid die deze mensen naar ons tonen. Plaatsvervangende schaamte Geert!
Voor een appel en een ei werden we door onze gastheer naar het vliegveld gebracht alweer we een goede vlucht hebben gehad richting Australié. Perth Welteverstaan.

Perth!

Wow, we zijn gewoon weer terug!
Australië, de grootste verrassing van onze eerste reis. Het land waar Niels wel naar toe had willen emigreren. Opeens zijn we terug. Erg bijzonder om mee te maken. Wat een luxe. Perth is zoals we verwacht hadden. Mellow, schoon, warm(weg is de benauwdheid!), vriendelijk en vooral overzichtelijk. Toch wel fijn na 2 maanden Azië....

Bus vs creditcard

Omdat de creditcard geblokkeerd is mogen we de bus niet meenemen....fijn.....Na wat hulp van het thuisfront(Tante Monique kaalgeplukt...) Konden we gaan. Yeehaa!

Karryngup

In Karryngup wilden we een paar nachten blijven. De kinderen vinden het geweldig en maken snel vriendjes met een paar aussies! We raken snel aan de kletst met wat locals en Tom en Kim uit limburg. Veel tips later besluiten we dat we na 2 dagen door gaan rijden. Er komt slecht weer aan(!!) Dat zijn we niet gewend. De ochtend daarop heeft het hard geregend en is het truien weer. Erg koud en winderig. Hup! De bus in.

Yanchep NP

Kangoeroe's, Parkieten en Koala's!
Onze eerste stop is het Yanchep nationale park. Prachtig gelegen en onderhouden met veel wildlife(Onze eerste kangoeroe lag bij de parkeerplaats!) en speelgelegenheden vinden de kids en wij het hier goed toeven. Omdat het maar niet warm wil worden besluiten we om verder zuidelijk te gaan rijden.

Guilderton

Koud. Duur. Wegwezen.
200 kilometer verderop ligt Geraldton waar het hopelijk wat warmer is. Tijdens de rit doet iedereen een dutje. Vooral de kids hebben dit nodig.

Nambung National Park

We gaan vandaag vooral veel rijden maar we stoppen ook even bij het Nambung nationaal park. Hier zijn de zogenaamde pinnecals. Een woestiijn met alleen maar uitstekende rotspunten. Bizar. Als er dan ook nog een emoe voorbij komt sjokken is de ervaring weer top! Met frisse moed gaan we verder. Om tegen het eind van de middag in het plaatsje Geraldton uit te komen

Geraldton

Mooie camping, eindelijk wifi(beetje) en de kinderen hebben alweer speelkameraadjes gevonden. Het weer is weer goed en de vooruitzichten zijn beter dus hier gaan we ons een paar dagen vermaken. Met een zwembad, de Indische oceaan en een zwembad in de buurt moet dat gaan lukken. Jullie horen van ons.

No worries!

(PSV - Heracles 1-1, heerlijk wakker worden!)

Liefs ons.(Sorry voor het grote verslag....)

• 16 Oktober 2016 - 09:05

Esther:

"eventjes" tijdens vroege zondagochtend dienst bijgelezen. Damm wat hebben jullie het gaaf! en zal ook eens niet dat jullie wat vergeten of kwijtraken ;-). Veel plezier nog samen!!

Groeten vanuit zonnig Almelooooo Jenny en Esther

• 16 Oktober 2016 - 09:48

Joukje:

Wat een fantastische ervaringen! Heerlijk om te lezen! Geniet van Australië.... x

• 16 Oktober 2016 - 10:03

Marina:

Wat een mooi lang verslag! Dank je wel, zo kunnen we mee genieten van jullie fantastische reis.
    Veel plezier en ik ben nu al benieuwd naar het volgende verslag!
    Groet, Marina

• 16 Oktober 2016 - 10:42

Johanneke Winkel:

Mooi verslag weer!!
    Geniet van Australië!!
    Pas goed op elkaar en tot het volgende verslag!!
    Groetjes uit een zonnig Vriezenveen

• 16 Oktober 2016 - 10:50

Henk En Ine:

Weer een mooi en spannend verhaal ondanks de stress van vergeten van belangrijke paperassen.
    Geniet nog met volle teugen van jullie camperreis.
    groetjes Henk en Ine.

• 16 Oktober 2016 - 10:54

Diana:

Een mooi, uitgebreid verslag. We zijn weer helemaal op de hoogte! Veel plezier Down Under!!!
    Groetjes Dennis, Diana en Sjoerd

• 16 Oktober 2016 - 11:52

Marije:

Ik vind het helemaal geen lang verhaal. Geweldig om te lezen. Wat maken jullie mooie dingen mee. Geniet er maar weer van! Knuffels van de poeppiekontjes.

• 16 Oktober 2016 - 11:58

Minie Bosch:

Hallo lieve familie.
    Wat genieten we van jullie verslag. Benieuwd naar de foto's. Voor de kinderen moet het wel heel bijzonder zijn. Wat een indrukken. Dat nemen ze hun hele leven mee. Fantastisch. Veel plezier nog en blijf je cluppie volgen. Mooi. Liefs van ons

• 16 Oktober 2016 - 13:42

Lyke:

Mooi verhaal Niels!! (Benieuwd naar de foto's :) ).
    Wat maken jullie een gaaf avontuur mee!! Heel vl plezier 'down under'
    Vl liefs Lyke

• 16 Oktober 2016 - 14:36

Tanja:

Wat een avontuur! Leuk om te lezen :-) hier ook een avontuurlijke wandeling gemaakt in het bos. Eksters, Vlaamse gaai, roodborstje en vergeet vooral de eendjes niet :-) ha ha

• 16 Oktober 2016 - 16:41

Pa En Ma:

We zijn ook blij met dit positieve verslag!! Foto's komen nog omdat de verbinding zo slecht is,duurt t versturen erg lang vertelde Niels vanmorgen. Enof dat het in Twente avontuurlijk is:sprong een ree nog geen 5 meter voor onze fietsen over t fietspad...Prachtig!! Alle geluk toegewenst voor de verdere reis! Dikke knuffel!

• 16 Oktober 2016 - 18:48

Danielle :

Mooi verhaal en heel makkelijk geschreven zodat je blijft lezen tot het eind! Geweldig wat jullie doen en beleven, blijf schrijven! ;-)

• 16 Oktober 2016 - 23:27

Cilia:

Dank Manisan!
    Wat een belevenissen....
    Good luck and a big hug!!!!

• 17 Oktober 2016 - 14:31

Niels Groothuis:

Foto's toegevoegd! Dank aan allen voor de hartverwarmende reacties!!
    Aussie aussie aussie! Oy oy oy!!

• 17 Oktober 2016 - 16:55

Patrick Vroom:

Wat een avontuur Niels en Co!

Fantastisch om jullie ervaringen te lezen en wat mooi dat je portemonnees buiten NL wel terug vindt en krijgt :)

Heel veel plezier nog samen met het maken van prachtige herinneringen!!

Grtz,
    Patrick (beetje jaloers op je :)

• 19 Oktober 2016 - 17:43

Ans Ter Wee:

Zojuist jullie reis verslag gelezen, weer veel gezien en meegemaakt onderweg. Nu in de camper de reis aan het vervolgen. Nog veel moois te zien en te beleven. Veel geluk in tuk!!
    In Tubbergen gaat alles naar wens morgen met mijn zussen een uitstapje naar Amsterdam! Heb er zin in. Vandaag een regendag hopelijk is het morgen beter. De herfst is ingetreden!!
    Groeten van ons.

• 23 Oktober 2016 - 01:52

Anita De Voer:

Zo wat weer een mooi en lang verhaal. Hier is het mooie weer echt afgelopen. Regen wind en een stuk frisser. Nog 1 dag herfstvakantie en dan weer werken. Nog veel plezier samen. Groetjes uit Almelo.

• 26 Oktober 2016 - 16:34

Judith:

Geweldig om jullie verhalen te lezen! Geniet nog lekker. Hier vallen de blaadjes in een prachtig herfstzonnetje :-) Groetjes daar!

• 29 Oktober 2016 - 10:00

Fenny:

Wat een avonturen! Heel mooi en spannend! Heel veel plezier,en pas goed op elkaar!! Groetjes van ons allemaal!!

• 29 Oktober 2016 - 10:00

Fenny: